Informacje ogólne o metodach zapisu i odtwarzania płyt rowkowych.
Korygowanie wzmocnienia w zależności od częstotliwości zwane preemfazowaniem sygnału elektrycznego stało się możliwe wraz zastosowaniem w torze zapisu wzmacniacza elektronicznego oraz oczywiście przetworników mikrofonowych i głowicy zapisującej rowek.
https://avantiaudio.com/blogs/news/mono-vinyl-records-how-do-they-sound
Technika zapisu dźwięku metodą „wycinania” wnosiła szumy w zakresie największej wrażliwości naszego ucha, które dodawały się z generowanymi przez przetworniki i tor wzmacniaczy elektronicznych. Sama bezwładzność mechaniczna wykonujących "ciężką pracę" głowic zapisujących wzożec do tłooczenia też oddziaływała na efekt końcowy w zakresie coraz to wyższych czastotliwosci.
Tu zacytuję fragment tłumaczenia z artykułu ze strony:
https://www.instructables.com/RIAA-Equalization-with-analog-electronics/
„…….Na początku nagrań firmy nagraniowe miały własne standardy uwypuklenia częstotliwości dla dobrego nagrania. Jak można sobie wyobrazić, skutkuje to mniej lub bardziej chaotyczną ilością przesterowanych krzywych częstotliwości i choć ciężko było odemfazować nagrania do właściwego odtwarzania w domu.
Tak zwane RIAA (Recording Industry Association of America) ustanowiło standard ze znormalizowanym wyrównaniem w celu poprawy ogólnej jakości dźwięku płyt winylowych. Ta krzywa RIAA jest nadal odpowiednim rodzajem krzywej korekcji, którą musimy wziąć pod uwagę, gdy myślimy o odtwarzaniu płyt winylowych……”